2010. december 23., csütörtök

Ha karácsony, akkor bejgli

Elérkeztünk az utolsó karácsonyi étel receptjéhez a bejglihez, ami a karácsony elengedhetetlen kelléke, mint a szaloncukor, vagy a fa, ezek nélkül nincs is ünnep, a halászlevet, rác pontyot el lehet hagyni, de a mákos, diós csodát nem!
Én a hagyományos, régi, jól bevált Horváth Ilona féle márványos bejglit készítem mindig, és évről- évre jobban sikerül, először túl kelesztettem és hatalmas lett, másodszor kevés volt a töltelék, harmadszor kevés és sok a tészta, de idén eltaláltam mindent, és isteni lett, már ma megkóstoltuk:-) és alig maradt!:-)!
A bejgli mellé fonott kalácsot is készítettem (lásd. Desszert, Húsvéti finomságok II.), mert otthon hagyomány volt, hogy reggelire 24én habos kakaót ittunk, vajas fonott kaláccsal!


Olyan jó lesz, már alig várom, hogy hajnalban megterítsem szépen az asztalt és ébresszem a kis családot, ráadásul a fát is feldíszítettük, hogy holnap reggel Szofi lássa, a Jézuska elugrott éjjel és feldíszítette a fáját!:-) Jobban izgulok, mint Ő!


Na, de jöjjön a bejgli, ami hagyományos, egy dolgot kivéve, a lisztet, mert tönköly búzából készítettem és így lett a legfinomabb, mint azt fent már említettem! Olyan jó, hogy túl vagyok rajta, ez számomra mindig a legfárasztóbb része a menü sornak!:-)

Diós, mákos bejgli:



Hozzávalók:

1/2 kg liszt (teljes kiőrlésű)
25 dkg vaj
2 egész tojás
5 dkg cukor
2 dkg élesztő
2 dl tej
csipetnyi só

A dió töltelékhez:

30 dkg darált dió
20 dkg porcukor
reszelt citroméj
10 dkg mazsola
2 dl tej
1 dl tejszín

A mák töltelékhez:

30 dkg darált mák
20 dkg porcukor
10 dkg mazsola
2 dl tej
1 dl tejszín
1 rúd vanília belseje
reszelt citromhéj

Elkészítés:

A töltelékek egyszerűen elkészíthetők: a darált diót elkeverem a tejjel, tejszínnel és közepes lángon melegítem, hozzáadom a cukrot, citromhéjat, mazsolát és várok, míg nem rotyog, majd félre teszem.
A mákos hasonlóan egyszerű, közepes lángon melegítem, majd amikor érzem az illatát felöntöm a tejjel, tejszínnel, cukrot adok hozzá, vaníliát, citromhéjat, mazsolát és szintén megforralom. 
A mazsola helyettesíthető birsalma sajttal vagy el is hagyható, mert tapasztalatom szerint sokkal több ember utálja, mint ahányan szeretik!:-) Természetesen a felmérés nem reprezentatív, nyugodtan cáfoljátok, ha nem így gondoljátok!

Ha ezzel meg vagyok, akkor jöhet a munka! Az élesztőt langyos tejjel és cukorral felfuttatom, majd a lisztet a vajjal elmorzsolom, hozzáadom a jól felvert tojásokat, tejet, az élesztőt, a cukrot, csipetnyi sót és gyorsan eldolgozom, majd 2 órán át letakarva kelesztem langyos helyen.
Utána 3 nagyobb cipót formázok belőle és téglalap alakúra nyújtom, körülbelül fél centiméter vastagságúra.
Rákenem a tölteléket és a széleket 2 cm szélességben üresen hagyom és feltekerem, fontos, hogy a csavarás vége alul legyen. Oldalait megszurkálom egy villával.
A tetejét egész tojással megkenem, tepsire teszem és langyos helyen hagyom állni 1 órát, majd tojás fehérjével megkenem a tetejét és hideg helyen áltatom még fél órát. Ettől a hűtési módszertől lesz szép márványos majd a teteje.
Végül 160 fokos, előmelegített sütőben 30 perc alatt készre sütöm.

Jó étvágyat és Boldog Karácsonyt!

Ui: Holnap este újra jelentkezem az elmaradt képekkel!

Puszil mindenkit:

Petrezselyem

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók

Recept kereső